Rummet för välbefinnande

Rummet för välbefinnande

torsdag 22 juli 2010

Att slå en frivolitet!

Men, nu har hon väl ändå stavat lite fel här kanske ni tänker.

Det heter väl frivolter?!

Men, nej - det är faktiskt inte den där gymnastiska övningen som jag tänker på nu.
Nej, det är det gamla hantverket - handarbetet - som jag menar.

Att slå frivolitet.

Det heter faktiskt så, och det är sannerligen ett konststycke i sig.

På bilden ovanför ser ni en spets som hänger över kanten på trälådan. Det är en spets som är gjord i frivolitet. Sen, i den gamla kakformen till vänster, ligger det en påbörjad duk och ovanpå den ligger den så kallad skytteln som är själva tillverkningsredskapet.

Man slår alltså små knutar, som löper längs en tråd, med denna skyttel och jag kan säga att det är fascinerande att stå vid sidan om någon som behärskar denna teknik.
Att se hur skytteln löper fram och tillbaka och det går så fort, så fort......

Jag hade verkligen förmånen att få lära mig detta hantverk av en mästarinna - farmor Ina.
Det var inte min farmor, men vi kallade henne för det ändå och jag kan än idag tänka på hur dessa skapelser tog form i hennes händer och jag bara satt bredvid och förundrades.
Vilken snabbhet. När jag sedan fick lära mig tekniken så kan jag säga att det var som om det gick i slow-motion upphöjt till 100 när jag satt där bredvid henne, med tungan rätt i munnen, och slog dessa knutar.

Så, detta inlägg får bli som en liten hyllning till farmor Ina.
För alla dessa vackra dukar och spetsar hon skapat, för hennes tålamod att lära mig detta hantverk och om jag sluter mina ögon och blundar för en stund kan jag till och med tycka mig höra hennes goa skratt......

Har ni sett de underbara gamla kakformarna, det ovala silverfatet med det slipade glasfatet, knapparna...... Det är några av loppisfynden som jag berättat om. *gillar*

Glöm inte slutspurten på tävlingen. På måndag drar jag vinnarna.
Har du missat den så kan du kika in här.

Ha en fin helg!

Mia

16 kommentarer:

♥ Pia... sa...

hej..nu var jag och skrev i andra bloggen din:)..men skriver här med.. frivoliteter..det är något som jag ångrar så att jag inte lärde mej..mammas moster Olivia..var en kraftkvinna och en kyrkans..likaså:)..en tant som jag hade stor respekt för hon kunde slå frivolter..frivoliter..har några efter henne..och mamma har några..och nu kom jag på..knyppling..ännu ett handtverk som går ur tiden OM inte några börjar ta upp det..som tex du som kan frivoliteter och kanske även knyppling..men Mia..vad långt detta blev..skulle ju bara säga....att vad vackert det var och så fint du hedrar farmor Ina...:)..nu ska jag fortsätta med mina hjärtan som jag gör NU..mitt i natta....inte klokt..
kramen..♥..pia

Marie sa...

Jag har aldrig hört ordet frivoliteter förut, men då har jag lärt mig något nytt nu idag, hihi. Vilket fantastiskt hantverk, det verkar minst sagt pillrigt! Så vackra bilder på ljuvliga ting och så fint du skriver om farmor Ina.

Ha en toppenhelg Mia!

Kramar Marie

Home and Lifestyle sa...

Beautiful memories of your grandma!

Have a very nice weekend, Mia! Many hugs from Holland!!!

LantlivsAnette sa...

Åhhh du..vilket hantverk, sååå vackert alltså !!
Vilka fina saker du visar oss, och dina fynd..wow..visst blir man så där lycklig då man hittar vackra saker på Loppisar..jag kan inte gå på en endaste lopis utan att hitta nåt att köpa..farligt, men sååå roligt..Men efter mitt senaste stora fynd, pardörrarna, så måste jag lugna mig lite..fniss..det blir såå fullt här hemma annars..
Ha dte gott vännen
Kraaam Anette

Stina sa...

Härligt inlägg med de vackra spetsarna och frivolitet.:-) Kram Stina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Var glad Mia att du lärde dig och göra så vackra spetsar. Inte många som behärsakar sånt hantverk idag. Ser ett underbart bord i högerkant också.
Ha det gott vännen
Stor kram
AnnaMaria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Jag tycker det är så underbart med dessa gamla tekniker för att tillverka vackra spetsar och dukar. Skulle inte ha något emot att gå en kurs för att lära mig dessa hantverk, det är så synd att de många gånger följer med de gamla i graven. När jag går på loppisar och köper gamla textilier är roligt att kunna känna igen vilken teknik som används, då vet man också vilket otroligt arbete som ligger bakom.

Du har gjort många fina loppisfynd och vilken vacker ny header du har!

Kram, kram,
Regina

VACKRA hem & interiör sa...

Så fina saker du hittat nu igen, och så härligt du skriver om Ina... Själv har jag passat på att sova ut idag, enda lediga dagen... ska försöka hinna med en liten upprensning på kontoret också... har bl a slängt ut en tv som stod och tog sådan plats... Mottot för dagen är att inte ha för många aktiviteter i samma rum...
Kram Pia

♥ Pia... sa...

Nää da lille vän..jag är inte als så energisk som du tror..jag pladderer och fladdrer mer än jag har lôven till:)..igår skulle du sett mej..var s¨å trött hele dan och inge ble de gjort..idag har jag inte gjort så mycket..droge runt på hunn ..lagat mat och bjudit dotter och måg samt lille parveln som inge mat ville ha! pysslat bara lite med hönsnät...samt just nu fått för mej att baka kanelisar..så nu kommer degen efter mej dax att ta tag i den...sen blir det tvsoffan resten av kvällen..ha de så gött och njut av ett stilla regn snart kommer nya tider med mycket värme och sol..kram..pia

Elsa och Helena sa...

Vilket vackert hantverk du visar, min Farmor var också en badddare på att virka och brodera, måste fråga Modern och om hon minns något om frivoliter också:)

Ja, du har sannerligen mycket att se fram imot...Vedic Art är så avkopplande och rogivande...som balsam för själen:) Och retreat har jag aldrig varit på men alltid önskat och velat!!

KRAM Helena

Fånga dagen sa...

Hej Mia vännen!
Ja frivoliteter är ett fantastiskt hantverk. Har fått någon sak av en gammal dam som höll på jämt.
Det är sköna minnen det du att komma ihåg hur man nästan bitit tungan av sig av koncentration, kan se det framför mig :)
Härligt att du kan även detta, undrar om det är något du inte kan. :)))
Jag hör av mig om det där med lokalen som jag skrev i meddelandet. Ska bara få tag i Nina först vet du.
Skickar en stor kram till en helgo tjej.
Lena

Vit som snö sa...

Hej Mia! Man är en sällsynt gäst i Blogglandia såhär års, så mycket man vill hinna under sommaren, tror det är lika för alla där. Desto härligare de stunder man kikar runt och hittar massor av ljuvliga inlägg och inspiration.
Så gulligt av dej att hylla farmor Ina och visa hennes sällsynta hantverk, för även om jag hört ordet så tror jag inte det är många som behärskar det hantverket idag?! Vackra spetsar!!!
Och söta loppisfynd också!
Hoppas att du har riktigt härliga sommardagar, varvade med kreativa dagar o loppisrundor m.m Jag bor på en underbar camping just nu, med väninna o våra barn. Badar, solar, gör utflykter o sånt. Supermysigt! Mycket fnitter blir det;)Snart kommer min man o byter plats med henne o det blir också mysigt:)))
Ha det bäst söta du! Kram Cilla

Birgitta sa...

Hej! Frivoliteter är något jag aldrig har lyckats lära mej. Skulle vara roligt att kunna det också. Jag är ju en sådan där som gärna vill testa alla sorters hantverk.
Fina bilder på gamla saker du visar.
Kram Birgitta

Viola sa...

Visst är dom underbara dessa spetsar, rena konstverken..är i vattenhålet för några dagar, tar det lugnt och bara är, vi har haft ett otroligt regnande men nu ska det visst bli lite paus innan nästa oväder kommer, ha det, kramen

Huset vid ån sa...

Hej vännen!

Åhh, Vad länge sen det var....
Hoppas allt är bra med dig.
Vad mycket fina inlägg du har gjort sen jag varit "borta" från bloggandet i sommar. Nu känner jag att jag är beredd att ta nya tag inför hösten och komma igen. Ibland känner man att det blir lite för mycket med både familjen, huset o bloggandet. Då är det välbehövligt med en paus....

Hoppas att du har en underbar Sommar o att solen lyser på dig!

Imorgon far jag iväg till vackra Trosa på utflykt, jag hoppas att vi hinner med Tullgarns slott också...

Må så gott o var rädd om dig!
Många SommarKramar till dig från mig. Therese

ulla laiho sa...

Jag lärde mig slå frivoliteter i skolslöjden men har bara åstadkommit ett enda alster. Det är så tidsödande och pillrigt. Om du har fler saker vore det roligt att se dem och kanske bli inspirerad att börja... Vänligen Ulla Laiho